Homestyling – när interiören kan höja bostadspriset

Kan en bostad få ett högre pris om den är stylad av en inredningsstylist? Kan stylingen påverka hur snabbt en bostad säljs? Svar: ja. Homestaging – konsten att få möblerna och detaljerna att tala.

 

 

Homestaging eller som andra säger homestyling är ett ganska nytt fenomen inom bostadsmarknaden, och innebär att en bostad fixas iordning inför en kommande försäljning. Det finns två olika grenar av homestaging. Den första grenen är att en tom bostad målas om och möbleras upp med möbler som ägs av stylingfirman. Den andra grenen är att en bostad endast möbleras om med befintliga möbler och rekvisita. Huvudsyftet med homestyling är att skapa harmoni i inredningen och neutralisera hemmet, samt lyfta bostadens positiva egenskaper. Personliga saker som exempelvis fotografier tas bort etc.

Delade åsikter
Även om fler och fler väljer att styla och fixa sina lägenheter innan försäljning råder det delade åsikter kring homestaging-fenomenet. Många ser det som en investering för säljaren eftersom man kan anta och hoppas på att en attraktiv bostad höjer slutpriset. Skeptikerna menar att köpare blir lurade och tvingas betala överpris eftersom det endast är möblerna som pressar priset och det har inget med själva köpet att göra. Dessutom vet man i slutändan inte om det är just stylingen som har bidragit till högre slutpris. År 2009 gjorde Mäklarsamfundet undersökningar som visar även att både köpare och säljare tröttnar på fenomenet eftersom bostäder ser likadana ut. Och menar att stylingen tar bort personligheten.

Men de som förespråkar homestagingen försvarar tjänsten genom att förklara att det inte alls handlar om att lura någon utan huvudsyftet är att hjälpa potentiella köpare att kunna se sig själva att bo där.

Designpsykologi
Det finns ett fåtal vetenskapliga texter och rapporter om just homestaging. Och en av dem är en rapport av Sally Augustin som är filosofie doktor i psykologi och är yrkesverksam som designpsykolog. I hennes rapport ” Home styling – använd designpsykologi för en snabbare försäljning och ett högre pris” jämförs bostadsköp med att hitta en partner. Hon menar att bostadsköp har känslomässiga likheter med att hitta en livspartner. Ett hem som passar vår livsstil och våra mål helt enkelt ger oss samma sorts trygghet som en livspartner.

Hon tycker att homestaging fungerar som säljargument, där varje rum som stylas är ett argument som ska fånga köparens uppmärksamhet och lägga fram anledningar till att köpa en viss bostad.

Viljan att bo där
Huvudpoängen med homestyling är att skapa miljöer som får spekulanterna att trivas i. Dessutom vill man att köpare ska få möjlighet till att bilda en uppfattning om deras framtida liv i den nya bostaden, och föreställa sig hur det är att bo där. En homestaging ska framhäva bostadens egenskaper för att vara mer lockande för en speciell spekulantgrupp.

Designpsykologi inom fenomenet homestaging, tillämpar fakta och information har samlats in om just hur människor uppfattar den fysiska världen i syfte att göra köpprocessen mer effektiv och att både köparen och säljaren kan dra nytta. Bostadsköpare blir känslomässigt påverkade av miljön på visningen och denna process är både medveten och omedveten.

Men hur ska man tänka när man stylar en bostad? Trygghet är en viktig del av vår vardag. Miljöer som har bland annat tydliga uppdelningar eller är flexibla, ger en positiv uppfattning. Säljer man en bostad är det viktigt att vara medveten vem som kan vara den potentiella köparen. Detta för att din bostad ska tilltala en spekulant och denna person ska kunna föreställa sig hur det skulle vara att leva där. Dessutom använder stylisterna sig mycket av färg, form och doft. Det är populärt med färska blommor, frukter och levande ljus. Hur underbart är det inte att komma till ett hem där det doftar färskt bröd?

Stylingtips från rapporten:

  • Du kan skapa lugn och ro genom att använda dig av naturliga material, exempelvis gröna växter.
  • Det är viktigt att visa funktionaliteten i bostaden. Var inte rätt att skapa tydliga avgränsande områden med separata funktioner.
  • Det är viktigt med visuella blickfång för att ge rätt associationer
  • Tänk på att ha balans och rödtråd i interiören. Undvik rörighet och mixa inte alltför många mönster.
  • Tänk på färgvalet och ljusstyrkan.

Vill du läsa hela rapporten, gå in här.

 
Skriven av:
Om författaren: ViaConto erbjuder korttidskrediter till privatpersoner på den svenska marknaden. ViaConto tillhör VIA SMS Gruppen som har verksamhet i Sverige, Spanien, Lettland, Litauen, Polen och Tjeckien. Företaget har som mål att erbjuda finansiella tjänster som är användarvänliga och uppfyller kundernas behov.

Leave a Reply

Your email address will not be published.