Krediter och spelmissbruk

Hur vet en kreditgivare att en person som ansöker om lån är en spelmissbrukare eller på god väg att bli en och inte borde beviljas ett lån?

Svaret är – det kan man inte se. Om personen hittills lyckats sköta sina ekonomiska antagande och har en kreditupplysning utan betalningsanmärkningar så är det omöjligt för en kreditgivare att se att lånet med största sannolikhet snart kommer att försvinna i ett stort svart hål som heter ”Pengar från alla spelare som försökt vinna tillbaka förlorade pengar”.

Missförstå oss inte, med spelmissbrukare menar vi inte familjefadern som lämnar in en tipsrad eller köper en HarryBoy lite då och då. De som utgör den största riskgruppen är onlinespelarna som på kort tid kan spela bort hela sin lön. Inte sällan är det personer som nyligen förlorat jobbet och i ren ångest hoppas på den stora vinsten för att återställa en kraschad ekonomi.  Forskning visar att omkring 2 procent av befolkningen har ett problematiskt förhållande till spel och att 0,5 procent betecknas som spelmissbrukare. Folkhälsoinstitutets undersökningar visar att gruppen spelmissbrukare mellan 18 och 24 år har ökat kraftigt den senaste tiden. I gruppen 18-24 har andelen som har problem fördubblats.

 

Eftersom ingen kreditgivare kan se att lånet som kunden ansöker om kommer att spelas bort i hasardspel, kan man endast lösa problemet genom att från regeringens sida ålägga spelbolag att genomföra en kreditprövning av deras kunder på samma sätt som man prövar en låneansökan. En person som har 20 000 kr i lön ska inte kunna spela bort 25 000 kronor på ett par dagar. På så sätt skulle man effektivt minska andelen överskuldssatta personer och spara in samhällets kostnader för behandling av spelmissbrukare. Detta skulle bespara många barn och familjer sorgen att se sin förälder eller sitt barn sjunka ner i ett spelmissbruk och förstöra sitt eget och andras liv.

 

Varför har inte regeringen sedan länge infört denna åtgärd? Det finns många anledningar. Den första är att spelmarknaden genererar enorma summor pengar till stadskassan. Genom att begränsa spelmöjligheterna i form av en kreditprövning, skulle andelen spelare minska oerhört mycket. Dessutom skulle det medföra att spelarna bara flyttade till utländska spelsajter eller illegala spelmarknader. Sedan är det där med storebrorsfasoner. Man vill inte att staten ska bestämma vad man får och inte får göra med sina pengar. Vill man spela bort dem och köra sin ekonomi i botten ska man kunna göra det utan att staten blandar sig i. Därför är det inte troligt att staten skulle reglera spelmarknaden baserat på spelkundernas kreditvärdighet och betalningsförmåga.

Vad kan vi som kreditgivare göra för att undvika att lån beviljas till personer som spelar bort pengarna?

Hos ViaConto kan man själv spärra sitt personnummer genom att kontakta vår kundtjänst.  Personer med spelproblem blir inte sällan själva medvetna om sitt problembeteende och försöker begränsa sitt spelande. Tyvärr är det på samma sätt som med allt annat missbruk inte så lätt. Möjligheten att låna pengar när de egna pengarna är slut kan göra att man trillar dit igen. Därför kan man i förväg kontakta oss och meddela att man vill bli spärrad för all framtid.  Vet man om att man har lätt för att återfalla i ett osunt spelbeteende, är det bra om man i förväg stoppar alla möjligheter att låna pengar som kan användas för spel. ViaConto häver aldrig en spärr som en person har bett om.

Även anhöriga till personer i farozonen kan ta kontakt med kreditgivare om man har märkt att kreditupplysningskopior börjar komma hem allt oftare. Tänk på att om du ringer som anhörig får kreditgivaren inte lämna ut till dig information om kunden. Kreditgivaren får inte bekräfta att personen som du är orolig över är kund hos bolaget. Dock finns det alltid en ganska god chans att kreditgivaren tar hänsyn till dina uppgifter vid framtida lånehandläggning.

 
Skriven av:
Om författaren: ViaConto erbjuder korttidskrediter till privatpersoner på den svenska marknaden. ViaConto tillhör VIA SMS Gruppen som har verksamhet i Sverige, Spanien, Lettland, Litauen, Polen och Tjeckien. Företaget har som mål att erbjuda finansiella tjänster som är användarvänliga och uppfyller kundernas behov.

Leave a Reply

Your email address will not be published.