Har du blivit utsatt för bedrägeri?

Posted on

Börjar post trilla ner i brevlådan med kreditupplysningar eller fakturor? Har någon ansökt om lån, köpt varor på kredit eller tecknat abonnemang i ditt namn? Även om du inte är betalningsskyldig för varor och tjänster som någon beställt i ditt namn, kan du drabbas ekonomiskt under tiden bedrägeriet utreds, inte minst med tanke på den långa utredningstiden. Du kan inte heller räkna med att få tillbaka det som du eventuellt har förlorat. Har du varit riktigt slarvig med dina bankuppgifter, pin-koder eller id-handlingar, kan det betraktas som grov försumlighet.

Är det för sent?

Om du får kännedom om att något företag som du inte känner igen har tagit kreditupplysning på dig, måste du genast kontakta det företaget för att ta reda på anledningen. Om någon har tagit ett lån eller köpt något i ditt namn, då har du blivit utsatt för ett bedrägeri. Polisanmäl bedrägeriet och vidta åtgärder så snart som möjligt.

  • Spärra ditt personnummer

För hämtning av kreditupplysningar hos kreditupplysningsföretagen. Det finns 21 företag som har tillstånd för kreditupplysningsverksamhet, här är de största:

UC – tel 08-670 00 00

Bisnode – tel 08-519 013 60

Syna – tel 040-258 500

Creditsafe – tel 031-725 50 00

Business Check – tel 031-722 71 50

Spärren innebär att ingen kan köpa något på kredit i ditt namn. Tyvärr gäller det även dig själv. Det är viktigt att du är noggrann när det gäller att spärra ditt personnummer om du har blivit utsatt för bedrägeri. Det har hänt att vissa personer, efter att ha fått sin identitet kapad, inte spärrat sig och därför blivit utsatt för ett bedrägeri igen!

  • Spärra id-kort

Har du blivit av med ett id-kort eller körkort måste du spärra det omedelbart. Vänd dig till det företag eller den myndighet som utfärdade kortet. Tänk på att det finns fall där bedragarna har hämtat ut BankID med stulna eller falska id-handlingar!

  • Kontakta företaget som tagit kreditupplysningen eller fakturerat dig

Ring företaget som står som avsändare på kreditupplysningen eller fakturan. Att bestrida fakturor är dock bäst att göra skriftligen.

  • Kontakta Polisen

När du tagit kontakt med företaget som fakturerat dig är nästa steg att polisanmäla ärendet. Ring 114 14 för att anmäla och lämna upplysningar om bedrägeriet. Polisen kontaktar företaget som du fått fakturan ifrån och samlar information. Ge polisen så mycket information som möjligt, t.ex. om du tidigare blivit utsatt för bedrägeri, tappat din id-handling, mottagit flera kreditupplysningar eller misstänker att någon kommit över din post.

  • Ring din bank och kontrollera dina bankkonton

Ha koll på ditt bankkonto. Om bedragaren har lyckat beställa en ny bankdosa eller skaffa BankID i ditt namn, riskerar du att drabbas av stora ekonomiska förluster.

  • Kontakta Skatteverket

Ring tel. 0771-567567 och kontrollera din folkbokföringsadress så att ingen obehörig ändrat den utan din vetskap.

  • Ring Svensk Adressändring

Ring tel. 020-979899 och kontrollera om någon beställt eftersändning av din post.

  • Kontakta Klarna

Många företag använder sig av Klarna faktureringstjänst. Ring tel. 08-120 120 10 för att kontrollera om det finns fakturor i ditt namn.

  • Skaffa en låst brevlåda som är svår att vittja

Bor du i ett hus och har en egen brevlåda är det bra att skaffa en låst brevlåda och om möjligt placera den där du själv, eller dina grannar, har uppsikt över den.

 

Tänk på att använda och förvara dina personliga uppgifter på ett säkert sätt. Låna aldrig ut bankkort, lösenord, id- eller andra värdehandlingar! Blir du utsatt, vänta inte med att polisanmäla bedrägeriet utan vidta åtgärder så snart som möjligt. I dagens samhälle är ingen helt skyddad mot identitetskapningar, men genom att följa tips och råd som finns gör du det svårare för bedragarna att lura dig!

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.